Zoeken
Uw polis
0118 421 420
Nieuws
19-9-2013 11:17:52  Consument snapt dat lenen geld kost   


Consument snapt dat lenen geld kost


Consumenten snappen heel goed wat krediet is. Het merendeel van de Nederlanders, zo’n 94 procent, is grotendeels bekend met de voor- en nadelen van lenen. Dit blijkt uit het Nationaal Leen Onderzoek, uitgevoerd in opdracht van InterBank.


Het merendeel van de Nederlanders, zo’n 94 procent, is grotendeels bekend met de voor- en nadelen van lenen. Bijna 70 procent van de Nederlanders geeft aan goed op de hoogte te zijn van de voor- en nadelen van lenen bij een financiële instelling. Een kwart stelt daar ongeveer mee bekend te zijn.

Als belangrijkste voordeel van lenen noemt tweevijfde (38 procent) de mogelijkheid om iets direct te kunnen kopen of betalen. Een ander voordeel is de financiële ruimte die lenen biedt, op het moment dat iemand wat krap bij kas zit.


Meer jongere dan oudere Nederlanders vinden de voordelen van het direct kunnen kopen en het hebben van financiële ruimte van toepassing op lenen. Een derde (35 procent) van de Nederlanders ziet geen voordelen van het lenen bij een financiële instelling.


Het betalen van rente wordt door bijna driekwart van de ondervraagden gezien als het belangrijkste nadeel van lenen. Meer dan de helft ziet op tegen de maandelijkse lasten die lenen met zich meebrengt. Slechts 5 procent vindt dat er geen nadelen verbonden zijn aan een lening bij een financiële instelling.

InterBank: ‘Consumenten snappen heel goed wat krediet is. Het onderzoek laat zien dat zij lenen geen probleem vinden, zolang er verstandig met het geld wordt omgegaan. Er is wel behoefte aan transparantie van financiële instellingen. Slechts 17 procent van de ondervraagden vindt transparantie bij een lening passen en daar laten financiële instellingen een kans liggen. Het is aan ons om klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Bijvoorbeeld met heldere en begrijpelijke communicatie.'


Nederlanders maken het meest gebruik van de kredietvormen doorlopend krediet, ‘rood staan’ en kopen met een creditcard. Opvallend is dat Nederlanders van middelbare leeftijd - mensen tussen de 35 en 54 jaar - vaker gebruikmaken van een doorlopend krediet en ook vaker rood staan dan jongere en oudere Nederlanders. 


30 Procent van de Nederlanders van middelbare leeftijd heeft een doorlopend krediet, terwijl slechts 17 procent van de mensen die jonger zijn en 13 procent van de mensen die ouder zijn, gebruikmaken van deze mogelijkheid. 


InterBank: ‘Juist voor die jongere en oudere groepen is het van groot belang duidelijk uit te leggen wat de voor- en nadelen zijn van bijvoorbeeld een doorlopend krediet. Dat is in onze visie nadrukkelijk een taak van financiële dienstverleners.’


Wilt u ook een goed advies of wilt u direct een afspraak maken? Klik dan hier of bel 0118 - 421 420


Bron: Infinance.nl


Reageer
Naam: 
Email:   
CAPTCHA image
Voer bovenstaande code in
 

Reacties

De Graaf Assurantiën en Financieel Adviseurs bv



Govert Flincklaan 53
4383 WB  Vlissingen

Postbus 5086
4380 KB  Vlissingen

Telefoon: 0118 - 421 420 
Fax : 0118 - 421 438 
E-mail: info@dgavlissingen.nl

K.v.K. nummer: 54330297

De Graaf Assurantiën en Financieel Adviseurs is geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten onder vergunningnummer: 12041256.

  

Onze openingstijden zijn: maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Afspraken buiten kantooruren zijn uiteraard mogelijk.

 

Grotere kaart weergeven